lördag 26 mars 2011

Vad är det som luktar?

Vi gjorde ett sent besök på Systembolaget på lördagseftermiddagen under vår dagliga promenad. Tanken var att handla vin till lördagsmiddagen. Att ta med någon som är yngre än 18 år är förstås också något som är förbjudet enligt barnuppfostringslagarna men eftersom sonen sov i sin vagn tog han antagligen inte obotlig skada av att ha besökt den typ av inrättning som systembolaget nu är. Jag krånglade mig runt bland hyllorna med vagnen och min korg åtföljd av sura stockholmska blickar och ackompanjerad av djupa syrliga östermalmska suckar. Efter att ha betalat för min syndfulla last kunde vi skynda oss ut och hemåt och låta Östermalmsborna fortsätta att obehindrade handla sina flaskor av champagne och årgångswhiskey.
Väl hemma igen slog samma tanke mig igen, den som jag tänkt så många gånger men aldrig lyckats formulera; Varför luktar det bajs om Systemets plastkassar? En lukt som får mig att ana att de är tillverkade av återvunna plastpåsar som redan använts som soppåsar minst en gång. Systembolaget verkar tycka att vi som handlar hos dem redan är så stigmatiserade av vårt alkoholsug att det inte spelar någon roll om de säljer på oss plastkassar som luktar, inte av det kräkmedel som finns i deras populärare blanka varor, utan mer som resultatet av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar