måndag 7 mars 2011

Det tredje budet

Jag tog till mig det tredje budet i går, ”Tänk på vilodagen så att du helgar den” och pausade från mitt nya kall att blogga om egentligen ingenting alls, annat än dagarna som går.

Min och sonens andra vecka tillsammans har börjat och vi har gjort en ny promenad och sonen har hunnit sova och pappa har fått motion. Innan mamma gick tillbaka till jobbet var detta en farhåga. Sonen har nämligen inte velat sova annat än om mamma ligger bredvid, undantaget om han ligger i sin vagn och pappa kör omkring honom. Därför har vår rutin på tu man hand varit den att vi äter lunch och därefter skyndar oss ut med vagnen innan sonen blir övertrött. Är han pigg hinner vi gå till lekparken en stund innan det är dags att bädda ner honom och börja gå. Nu gör det mig inget att gå, jag ser tvärtemot fram mot att få komma ut några timmar varje dag efter några år då jag aktivt försummat att röra på mig. Hittills har det fungerat väl och vi klarar oss bra utan mamma. Sonen får som sagt sova sin middagslur och pappa får motion. Dock fick det alltså konsekvenser i går och pappa behövde helga vilodagen.
En annan av sonens egenheter är att han vill se på film när han äter. Det är naturligtvis fel enligt någon av alla barnreglerna. Ni vet de där; ”Inte muta, inte hota, inte åka pulka utan hjälm, 6-8 brödskivor om dagen, inte-se-på-tv-när-man-äter reglerna…
Nu struntar vi i det så länge sonen sitter stilla och mumsar i sig sin mat. Favoriterna är Mamma Mu (där Kråkan för övrigt är bäst) och Bamse. Häromdagen när sonen åt var Bamse på äventyr i trollskogen. När han klättrade ut från fångenskap i trollborgen på ett rep som Skalman skjutit in till honom tittar sambon plötsligt upp på mig och följande konversation utspelar sig:
Sambon:” Varför har han inte handskar på sig? Han måste ju få brännblåsor i händerna!”
Jag: ”Va? När han äter? ”(eftersom jag tror hon pratar om sonen)
Sambon: ”Nej Bamse! Jag funderar på varför han inte har handskar på sig. Han åker ju på repet, han måste få blåsor i händerna!”
Jag: ”Dels är han världens starkaste björn, dels har han har nog inte handskar av samma anledning som Batmans bil kan ta 90-graders svängar i 200 km/timmen. Det är påhittat. Det är en saga.”
Jag tyckte att sambon var rolig som tog Bamse på så stort allvar, hon tyckte att Bamse borde ta allvarligare på uppgiften att informera om riskerna med att klättra på rep.
Förmodligen har hon under sonens första 18 levnadsmånader inte haft så många vilodagar att helga som hon borde haft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar