fredag 11 mars 2011

Morgonsol

Ny nattmangling i natt. Mellan klockan fyra och fem hade vi en omgång i köket. Först när vi hittat sonens stora gula hjullastare kunde vi lomma tillbaka in i sovrummet och bädda ner oss igen. När vi vaknade hade mamma gått till jobbet och vi hade visst tagit sovmorgon för att kompensera den förlorade timmen.
Sonen ser på barntv i vardagsrummet medan han vaknar och jag plockar fram frukost. Solen formligen vräker in genom vardagsrumsfönstret och det ser ut att bli en strålande dag. När jag kommer in i med mer mjölk och leverpastej till sonen har han vänt tv:n ryggen och står mitt i rummet och tittar tomt framför sig och gör oroväckande Rainmangester med sina små händer framför ansiktet. Jag går in i rummet och försöker möta sonens sjumilablick och frågar honom; ”Vad gör du Gubben?”
Det är först när jag står bredvid honom jag ser att han är upptagen med att försöka fånga dammtussar som virvlar omkring i solljuset. ”Kom Gubben”, säger jag ”vi ska gå och ta fram dammsugaren”

1 kommentar: