tisdag 29 mars 2011

Sommarn kommer


Vår stuga står och väntar på att töa fram i snösmältningen. Den väntar också på en hantverkare eller två eller fem eller…. Under sensommaren i fjol rev vi ut det lilla badrummet för att göra om. Jag har tummen ganska nära mitten i handen och medan andra avrådde från eget badrumssnickrande la sambon ett direkt förbud. Så efter veckor av väntande, hade vi haft besök av hantverkarn som skulle kolla på jobbet och lämna offert och sen for han och sen kom, efter veckor av väntande, offerten på vad det skulle kosta att fixa ett badrum på landet. Ett litet badrum på landet. Ett litet badrum på landet med mulltoa. Under veckorna då vi väntade hade vi dessutom rivit ut det gamla badrummet för att kunna sätta igång direkt med det nya.
Det jag ville fråga hantverkarn var: ”Avser ni använda bladguld som fuktspärr?” Men det gjorde jag inte.
Däremot frågade jag på telefon om det beräknade tidsuttaget. Det var ospecat men efter lite egna beräkningar kunde jag uppskatta det till ca 100-120 timmar. Vilket omräknat i den vanliga världen skulle motsvara mellan två till tre veckors arbetstid. För att renovera att ganska litet våtutrymme. När jag ringde för att be om en offert som bättre specificerade vad som var materielkostnad och vad som var arbetstid ställde jag frågan.
 ”Så kan man inte räkna” var beskedet som jag fick till svar. ”Nu har du räknat på vår timkostnad på fel sätt.” Jag fick veta hur jag skulle räkna istället.
Jamen” sa jag efter en mycket snabb överslagsberäkning i huvudet, ”då räknar ni alltså med mellan 80-100 timmar, det är fortfarande över två veckor. Behöver ni två veckors arbetstid för att fixa ett våtutrymme som är två gånger tre meter?” Vi väntade ytterligare 14 dagar på den förtydligad offert som aldrig kom. Jag och sambon skrev till svar; ”Vi tackar för er tid och ert erbjudande men vi avser inte att gå vidare med bygget enligt er offert.
Nu har jag fått kontakt med en annan hantverkare som skall åka ut och titta på jobbet. Som ska skicka en offert så snart som möjligt. Redan nu i veckan ska svärfar möta upp och låsa upp så att han kan kolla på plats. Efter förra sommarens månader av väntan bara för att få någon som skulle komma och titta är detta en klart bättre start. Ska detta utvecklas till att bli ett badrum och en badrumsblogg eller bara ännu en hantverkshatarblogg?? Spänningen är olidlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar