torsdag 10 mars 2011

Möbelköp och samtal till Försäkringskassan.

Jag och sonen gjorde en utflykt i dag. Vi packade in oss i bilen i morse och åkte till IKEA. Som vi ibland brukar säga på mitt jobb; ”Inte för att man vill utan för att man måste!"  Vi gjorde flera premiärer idag ,jag och sonen. Vi åkte bil ensamma för första gången, vi handlade ensamma för första gången och avslutade med att tjyväta Ikeakorv innan vi åkte hem igen. Sonen gillade att åka kundvagn, att kolla på saker och att peka och kommentera med de få uttryck han förfogar över; ”titta”, ”Dä, dä!” och ”ooojj” och när vi åt pekade han med ett uppfordrande litet pekfinger på mig och sin korv för att få mig att begripa att jag måste skynda på att mata honom med portionsbitar. Vi klarade av IKEA Barkarby på under timmen och det får nog ses som bra under alla förhållanden. Allt gick, på det hela taget, över förväntan och det enda kritiska ögonblicket var väl egentligen när sonen som fått provsitta en barnmöbel (vilket var det egentliga syftet med resan) skulle lyftas upp i vagnen igen. Dagen var helt enkelt lyckad och jag kände att det är bland annat för att få vara med om sådana dagar man är pappaledig.
Men - Jag fick ett brev från försäkringskassan häromdagen; med det ungefärliga innehållet; ”Du har begärt föräldraledigt med 24 dagar mer är vad det finns kvarvarande ledighetsdagar att ta ut för ditt barn.” Eftersom sambon har 18 månader längre erfarenhet av att göra ärenden på FK:s webbplats var det hon som med hjälp av ”planeringshjälpen” på deras webbplats lade upp mina ledighetsdagar så att det skulle gå ihop. När detta var gjort gick jag till jobbet och skrev i min slutliga ledighetsansökan och fyllde på med mina semesterdagar för att vara ledig fram till och med augusti. När jag fick brevet blev jag förvånad och ringde FK:s hjälptelefon.
Jag; ”Det verkar saknas dagar för min ledighet…”
FK; ”Jaha… jag kollar… här , jo det fattas 24 dagar för den ledighet du begärt.”
Jag; ”Det var konstigt, jag har gjort ansökan med hjälp av räknehjälpen på er hemsida och när jag först beräknade min ledighet fick jag se att jag begärt för många dagar så då tog jag bort dagar tills den inte sa nåt om att jag begärde för mycket ledighet.”
FK: ”Nää, det kan vara så att den inte tar hänsyn till att man beräknar med dagar utan ersättning då får man nog ingen varning innan man begär ersättningen. Din sambo har däremot dagar som hon fått av dig. Om hon ger tillbaka dom 19 dagar som hon har kvar så fattas det bara fem dagar för dig.”
Jag; ”Ehh, jaha?!”
Det jag ville säga var: ”men om ni nu har en databasbaserad webbhjälp som är uppkopplad till mina personuppgifter och mina konton hos er varför räknar den då fel? Varför skickar ni istället inte bara ut almanackor, tumstockar, ett tomt A4-ark och trubbiga timmermanspennor till alla nyblivna föräldrar och önskar dom lycka till med förvaltandet av sina föräldradagar?”
Men det sa jag inte.
Istället konstaterade jag att jag kanske får ta en sväng till jobbet och begära mer ledighet (jag har fortfarande sparade semesterdagar att ta av) eller bara ta ett tag i sparkontot eftersom jag tydligen har pappaledigt(?) men inte får ersättning.
Så dagens konstaterande är väl; Att vara pappaledig är egentligen inte så svårt, att bli pappaledig är däremot svårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar