fredag 8 april 2011

Bajsrally - på riktigt.

Vi vaknade tidigt idag - igen. 05.24 satte sig sonen upp i sängen, för ovanlighetens skull gråtande. Jag har själv varit så där manligt ”på väg att bli” omanligt förkyld i några dagar med kliande hals, huvudvärk och knarrig röst på morgnarna. Nu verkar det vara sonens tur att ta över pappas sjuka. När jag tog i honom kände jag att han var varm, het rättare sagt. Som en glödgad hästsko färdig att smidas. Mamma kände också på honom och han fick en Alvedonsupp och vi gick och la oss allesammans igen. Mamma skickade ett meddelande till jobbet att vi var sjuka och att hon skulle vara hemma idag.  
Några timmar senare är sonen fortfarande glödhet men nu hög på Alvedon och på strålande humör. Han går runt med sin traktor och glansiga ögon och livet leker. När jag kliver ut ur duschen säger sambon till mig att kolla hans blöja eftersom han luktar ”mysko”.  Dessutom står han stilla och gör ljud. Ett slags stön- och stånkljud som man annars mest hör de få gånger man ser på tyngdlyftning på tv, vilket för min del är ungefär vart fjärde år, under OS.  Sambon hinner dessutom säga att han blir lös i magen av Alvedon. Sonen som springer runt i lägenheten försvinner ur mitt synfält och nästa gång han dyker upp är han spritt näck. Sambon frågar mig; ”Har du tagit av honom blöjan?” Jag hinner bara svara att;  Nej det måste han ha gjort själv,”  innan jag ser honom stanna för att släppa en liten hög på köksgolvet. Sambon ropar till mig att ta honom, men innan jag hunnit röra mig är han på språng ut i vardagsrummet. Han undviker sin mamma med en elegant kroppsfint och sprintar som en dopad rugbyspelare vidare ut i hallen där jag lyckas fånga honom. Sambon som följer i hans spår rapporterar från vardagsrummet; ”Men kolla här!”, från hallen; ”och här..” Jag tar sonen till badrummet och ställer honom i badkaret medan sambon börjar utplåna spåren av hans löparrunda.
Så – nu har ni förmodligen fått veta lite mer än ni egentligen ville. Men så började vår dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar