tisdag 12 april 2011

dag 02 – Min hatlåt

 Vånda!
Det finns ju så mycket dålig musik, så många dåliga låtar. Problemet, eller egentligen lösningen, är att man stänger av. Radion eller de audiosensoriska funktionerna och när radiorösten sedan säger ”…och det var nöjnöjnöj med sin låt blajblajblaj” tänker man; ”Var det? Det märkte aldrig jag…”
Men plötsligt slår det mig, kanske av alltför uppenbara popkulturella skäl, hur det måste vara!
”Ja’ kenne enn bått…” Redan här börjar problemen. Upphovsmannen känner alltså en Bot. Inte en Båt vilket det ibland refererades till när låten var ny. Lite senare i texten: ”…å hon kan banna, banna dej så hått…” För oss som inte är kunniga i Halmstad-itiska kan alltså den sagda Bot:en banna. Hårt! Varför då? Vad är en Bot egentligen? Och vad gör den? Att mannen bakom låten, Basshunter, dessutom blivit miljonär på kuppen är väl bra för honom. Men att låten sedan legat som etta på diverse topplistor och den engelska versionen toppat Englandslistan i fem veckor, endast slagen av ABBA:S Dancing Queen bland svenska låtar, det övergår mitt förstånd.
Själv lider jag, är det nån som kan njuta – så håll till godo:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar