lördag 9 april 2011

Trendspaning I - Mode


Vem begriper Modet?  Varför blir vissa saker plötsligt populära? Klädmärken, särskilda plagg eller osannolika kombinationer är plötsligt ”det som gäller” och jag fattar inget. Jag har aldrig varit riktigt intresserad av och än mindre förstått modets svängningar. När jag måste försöka ”klä upp mig” kan jag drabbas av det som närmat kan liknas vid ”klädpanik”. Jag följer inte modet och jag äger inte det senaste. Vid sk ”officiella tillställningar” på jobbet har jag för enkelhetens skull anammat ett gott råd som jag en gång fick; ”Om man har kostym är man aldrig felklädd!” Det innebär att jag ibland är ”överklädd” snarare än ”rättklädd.”
Men nu har jag spanat in en ny trend och tar chansen, nu när jag har en liten blogg, att fråga er bättre kunniga om den.
När jag och sonen gör våra promenader har jag noterat att många, rent av de flesta, av de mammor som jag möter och som är ute i samma promenadärende som jag nu går klädda i långa löpartights. Nike, Adidas, Saucony, Röhnisch och allt vad dom heter.

Denna observation utökades efter gårdagskvällens besök på mataffären. Där kunde jag konstatera att löpartightsen nu blivit ett accepterat dagligt plagg! Modeåret var väl 2010 men är det detta vi vill ha 2011? Och till löparbyxorna dessa jävla UGGS. Jag kan inte låta bli att tycka det, men varför vill man gå omkring i nertrampade fårskinnstossor som får en att se ut som man är på rymmen från en sluten avdelning på någon av de få kvarvarande mentalinstituten i landet.
Varför vill vuxna människor gå runt i löpartights och nerhasade morgontofflor?

1 kommentar: