onsdag 13 april 2011

Trendspaning III – Fetmaoperationer

Jag har aldrig haft för avsikt att skapa en åsiktsblogg. Jag har tidigare inte haft för avsikt att blogga alls. Tanken med mitt bloggande har varit att berätta om mina och sonens dagar under min pappaledighet för de som orkar läsa, främst släkt och vänner. Men när jag nu till slut börjat så är det väl lika bra att ta bladet från munnen och skriva om det man ser, vilket jag i viss mån redan gjort. Därför den nya rubriken Trendspaning.
Stockholms Läns Landsting anslår 50 miljoner extra till fetmaoperationer. Jag har förståelse för att många människor ser detta som sitt sista hopp och sin sista utväg när de blivit ”sjukligt överviktiga”. Samtidigt börjar allt fler rapporter om problemen med biverkningarna med operationerna komma fram (tex som Uppdrag Granskning i Svt rapporterat om). Dessutom visar det sig att vissa extrema fall trots operation fortsätter att vara överviktiga eftersom de helt enkelt töjer ut sin magsäck igen. Fetma är ett problem. Främst ett västerländskt välståndsproblem.
Samtidigt kan jag inte låta bli att framföra den kanske kontroversiella åsikten att det är fel att operera. Visst, det finns särskilda skäl för särskilda fall, men när operationerna blir rutin och sker slentrianmässigt blir det en del av problemet.  Ett problem som är stort och allvarligt men lösningen är egentligen enkel och billig. Ät mindre, ät bättre, rör dig mer!
Om man envisas med att stoppa i sig två portioner friterad bajs som rullats i socker till varje mål och sedan tar bussen de två hållplatserna istället för att promenera då blir man inom en snar framtid tjock. Tyvärr är det så. Och förklaringar om felaktiga ämnesomsättningar, psykologiska spärrar och annat ”mumbo jumbo” är just det – snömos i sammanhanget.  Lösningen kan vara att bara ta en portion bajs, eller ta två portioner bra mat med mycket frukt och grönt och sedan se till att röra sig i vardagen, då kan vi använda 50 miljoner om året till annat i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar