söndag 17 april 2011

Låtlistan dag 07 – en låt som påminner dig om ett speciellt tillfälle

Jag har snöat in (hehe) på Östersund känner jag. Jag sa tidigare (dag 3) att det inte fanns några konserter att gå på där. Detta är bara till del sant. Varje år i juli går Storsjöyran av stapeln. För er som inte varit där: åk dit!

Yran är inte bara en rockfestival, utan något mera. Att stå på stortorget och vänta på presidentens befrielsetal vid midnatt på lördagskvällen är en väldigt säregen upplevelse, att höra president Everts tal brukar vara en upplevelse i sig, att vara med och sjunga Jämtlandssången med kanske 10 000 andra jämtar ytterligare en. Lokalpatriotism i sin bästa skepnad. Yran har genom åren också haft en makalös känsla för att boka in de där stora akterna innan de slagit igenom och sedan har de sedan blivit världsmegastora lagom till det är dags att spela i lilla Östersund. Bland alla som man kan räkna upp kan man tex se att Yrangänget nån gång under 2008 bokat en ganska okänd tjej att spela på Yran 2009. Man kan tycka vad man vill om henne men hon är ju onekligen populär och jag inbillar mig att det var ett utslag av den känsla ”för vad som är på gång” som Yran har som är utöver det vanliga som gjorde att man kunde boka henne i rätt tid.
Nåväl – 1997, samma år som bland många andra Suede, Texas, Buzzcocks, Hellacopters, Soundtracks Of Our Lives, Bearquartet, Di Leva och Monica Z uppträdde hade man tagit en 80-årig farbror till stan. På stora scenen på Stortorget kom det in en gubbe och satte sig på en stol och lirade lite gitarr. Jag får erkänna att jag inte minns exakt vilka låtar han spelade, så jag väljer en lite godtyckligt, men det var stort. Och så makalöst bra. Mitt i natten, mängder av folk och en närmast andäktig stämning. Och så en farbror med gitarr på en stol. Om jag själv som åttiåring kan resa iväg, sätta mig på en scen nånstans i världen och trollbinda ett par tusen måttligt nyktra människor en söndagsmorron när solen snart ska gå upp, då kommer jag att vara nöjd. Problemet är att jag inte spelar gitarr och att jag inte är BB King.
Har du aldrig lyssnat på eller uppskattat blues och gitarrspel ta chansen här - Håll till godo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar