måndag 18 april 2011

Låtlistan dag 08 – en låt som du kan hela texten till

Märkliga frisyrer, gudabenådat gitarrspel och episka texter.
När LP:n  ”Love Over Gold” kom 1982 blev Dire Straits kända för en lite bredare publik. Även om det kanske var med den lite mer poptrallvänliga ”Brothers In Arms” som det stora genombrottet kom några år senare. Jag lyssnade på Love Over Gold efter att ha fått, inte LP:n som jag önskat, utan kassetten, av mina föräldrar (undrar hur många kids av idag som kan skryta med en sån sak, måste vara litegrann som att få en diskett med ett mp3 fil på i dagens läge?!) Därför kunde jag lära mig låtarna. Det var tack vare radioprogrammet "Eldorado" och "Stjärnornas musik" som det överhuvudtaget blev speltid i etern för albumet.
Hela skivan ”Love Over Gold” måste för övrigt vara en radiostations mardröm. Denna lite mer poppiga låten från skivan är, förutom att den är väldigt bra, nästan 7 minuter lång. (sug på den Christer-180-sekunder-Björkman!) ”Telegraph Road” från samma skiva är nästan 15 minuter lång. Med sådana album blir man inte idag och blev inte heller då insläppt på radiostationernas spellistor.
Men här får ni som missade den gången den spelades på radio er chans - Håll till Godo!
Dire Straits - Industrial Disease.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar