torsdag 7 april 2011

Musikutmaning (eller bara utmanande musik?)

JA!, Jag har sett dem. Alla dessa bloggar som tagit upp musikutmaningen med 30 låtar.  Det verkar som om det står i blogglagen att man måste vara med just nu. Jag skrev om att det förmodligen inte var något för mig och min urvattnade musiksmak i en kommentar hos bloggrannen PappaK när han också tog upp stafettpinnen
Nåväl, idag var jag hos det stora ”cykelpåköpet-elektronikföretaget” och lämnade in sambons laptop efter att strömkontakten försvunnit in i datorns mörka innandöme. (Naturligtvis var det oklart om just detta typfel omfattas av garanti enligt kundmottagaren.) Men därför hade sambon min bärbara ikväll och jag vevade igång ”den gamla” stationära datorn. Väl där hade detta i alla fall det goda med sig att jag kunde komma åt det musikarkiv som jag, ehhrmm, ”samlat på mig”, host, host, under åren. Dessutom - Eftersom jag tidigare uttalat mig om 80-tals musik kände jag att jag var tvungen att bland annat kolla in i en mapp som kort och gott heter ”Tracks”.
För några år sedan kom en god vän och stack till mig en bunt CD-skivor som visade sig vara DVD:er. Han sa till mig lite hemlighetsfullt; ”Låna dom här, men jag vill ha tillbaka dom.” På dessa skivor fanns alla låtar som någon gång legat på Tracks från starten 1984 till sommaruppehållet 2006. ALLA. 22 år av svenskt topplistekoncentrat. Det visade att någon på kompisens jobb hade gett sig faan på, och ägnat sitt liv under ganska lång tid, åt att samla ihop alla dessa låtar. Ca 4440 filer om jag minns rätt. Alla prydligt namgivna med det datum de gjorde entré på listan. Hela projektet utfört enligt principen; Buy, Beg, Borrow, Steal.
Ikväll satt jag vid datorn och började glutta igenom dessa listor och provlyssna någon sekund här och där. Även om det fattas några år i 80-talets början så är detta för mig en otrolig musikskatt att ösa ur när/om man ska börja dra sig till minnes och göra blogglistor. (Vem skulle annars ens glömmaihåg att man inte längre minns sådana akter som; +1, Belouise Some, NASA, Secret Service, Kajagogoo, Troll och andra, dåförtiden stora artister...) När jag lyssnat mig fram till 1990 dök sonen, som inte ville sova och hade rymt från sovrummet, upp vid sidan av min stol och tittade på mig med undran i blicken. Eftersom han tryckte dagens fynd, en DVD med Byggare Bob mot bröstet kan jag bara anta att han tänkte sig att få se film. Han hoppade upp i mitt knä och istället för Byggare Bob, lyssnade vi tillsammans färdigt på valda delar av 1990. Sedan gick vi in i mappen ”1991”.  Sonens musikskolning har som sagt bara inletts men visst omdöme visade han ändå. Vissa låtar skakade han bara på huvudet åt för att visa att de inte föll honom i smaken. Till exempel när jag spelade upp They Might Be Giants; ”Birdhouse In Your Soul” (1990-06-20), KLF; ”What time is love” (1990-11-10) och Pontus & Amerikanerna; “En Blå Dag” (1991-01-12) Men när jag spelade Midi, Maxi &Efti; ”Bad Bad Boys” (1991-03-16) tittade han på mig med stora förvånade ögon som sa ”Vad är det här för nåt??” innan han resolut skakade på huvudet. Mest talande var att han gäspade stort till R.E.M, både till ”Losing My Religion” (1991-03-30) och ”Shiny Happy People” (1991-06-08) som ju sin poppiga refräng till trots har en mer än lovligt seg inledning. Han avslutade med att hoppa ner från mitt knä och dansa lite Skak-Tramp-Tramp till Prince; ”Cream” (1991-10-19).
Så ikväll, inspirerad av sonen, får jag väl krypa till korset och säga; "Ja, ja jag hänger väl med på 30-låtslistan jag också!"

3 kommentarer:

  1. Satt själv och spelade in Tracks med bandaren hemma, rec, pause, rec, pause och lyssna, lyssna, lyssna. Grattis till fyndet!

    SvaraRadera
  2. På den tiden (tidigt 80-tal) gjorde jag samma sak. Men jag tappade orken att sitta och pausa, spela in, pausa... så jag spelade in allt!

    Sedan dess kan jag höra en "gammal goding" och direkt veta vilken låt som kom före, efter, inklusive snacket mellan låtarna. Sorterar antagligen under rubriken "väldigt onödig överinlärning" och bidrog antagligen till att kemi- och fysikformlerna i gymnasiet INTE fick minnesutrymme och fastnade. I slutändan innebar det att jag inte blev ingenjör som alla andra på N-linjen...

    SvaraRadera
  3. Ser fram emot listan!

    Märker själv efter bara några dagar att min lista spretar som grenarna på den sist sålda julgranen innan jul. Den blir aldrig fin, hur mycket man än försöker klä den med det bästa pynt man har.

    (Detta skulle vara någon slags metafor för min tragiska musiksmak om det nu inte framkom.)

    SvaraRadera