För nu verkar det vara slut. Eller inte. Om det kommer kinesiska pengar. Om de överhuvudtaget existerar…
Men det finns saker jag inte förstår i hela SAAB-affären:
SAAB är ett av de mest kända svenska varumärkena (oavsett ägandet får SAAB ändå sägas vara en svensk bil, både i svenskarnas och övriga världens ögon) varför är det inte värt att bevara?
Varför låter regeringen en holländsk pajas leka med SAAB och alla dess anställda?
Varför ska fackföreningarna på ett av Sveriges största företag vara de som beslutar om att lägga ner sin egen arbetsplats
Varför får han hållas?Maud har ju visserligen sagt att staten inte ska vara biltillverkare men, om SAAB hade varit ett bilföretag i vilket annat land som helst hade man gått in och köpt upp eller statsfinansierat hela skiten. Egna lagar och EU-direktiv är ointressanta i dessa fall och inget, precis inget, kan övertyga mig om att man i Tyskland, Frankrike eller Italien hade stillatigande stått och hummat medan ett av nationens största varumärken jollrats bort.
Jo, jag vet också att det inte går att få SAAB att gå med vinst, att det var därför som Wallenbergarna sålde till GM som sålde till Müller som nu ska… ja vadå..
Jag tycker, alldeles oavsett vad jag tycker i andra politiska och ekonomiska frågor att det är dags för staten att gå in och förstatliga hela skiten. Släng ut den holländske pajasen och låt Wallenbergarna driva företaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar