måndag 12 september 2011

SAAB - Och jag fattar ingenting.

När jag var liten hade en gång en granne köpt ny bil. Han kom och var stolt och berättade om den nya bil han köpt och min far som är en ganska bister och alltid saklig typ sa bara ” ny bil, jag tyckte du sa att det var en SAAB?!  Allt sedan dess har jag skolats i en sund misstro mot SAAB. När jag kom i körtkortsåldern och mina jämngamla började köpa SAAB:ar fick jag lära mig på nära håll om SAAB:s spännande elektronik. Jag lärde mig att om man ville öppna ett fönster skulle man slå på den elektriska bakrutan och om man ville slå på vindrutetorkarna var man tvungen att justera de elektriska backspelarna. Under åren som gått har jag kanske omvärderat Saab och till och med min far har de senaste åren erkänt att SAAB ”gjort några fina modeller”. Dessutom har man tydligen nu tagit fram den bästa modellen någonsin. Som aldrig kommer produceras.

För nu verkar det vara slut. Eller inte. Om det kommer kinesiska pengar. Om de överhuvudtaget existerar…
Men det finns saker jag inte förstår i hela SAAB-affären:

SAAB är ett av de mest kända svenska varumärkena (oavsett ägandet får SAAB ändå sägas vara en svensk bil, både i svenskarnas och övriga världens ögon) varför är det inte värt att bevara?

 Varför låter regeringen en holländsk pajas leka med SAAB och alla dess anställda?

Varför ska fackföreningarna på ett av Sveriges största företag vara de som beslutar om att lägga ner sin egen arbetsplats
Varför får han hållas?

Maud har ju visserligen sagt att staten inte ska vara biltillverkare men, om SAAB hade varit ett bilföretag i vilket annat land som helst hade man gått in och köpt upp eller statsfinansierat hela skiten. Egna lagar och EU-direktiv är ointressanta i dessa fall och inget, precis inget, kan övertyga mig om att man i Tyskland, Frankrike eller Italien hade stillatigande stått och hummat medan ett av nationens största varumärken jollrats bort.

Jo, jag vet också att det inte går att få SAAB att gå med vinst, att det var därför som Wallenbergarna sålde till GM som sålde till Müller som nu ska… ja vadå..
Jag tycker, alldeles oavsett vad jag tycker i andra politiska och ekonomiska frågor att det är dags för staten att gå in och förstatliga hela skiten. Släng ut den holländske pajasen och låt Wallenbergarna driva företaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar