torsdag 15 september 2011

Kostnadseffektivitet och hur det hindrar oss att få ett pass...

Dagis var stängt idag och jag fick ännu en ledig dag med sonen. Vi bestämde att den skulle användas till att ordna ett pass till sonen. Jag har använt de första dagarna på jobbet att boka in en tjänsteresa till vilken inbjudan säger att man uppmuntrar deltagarna att ta med sina familjer. Det kanske är otypiskt som svensk tjänsteman att överväga nåt sådant men jag kollade om det skulle gå att ta med familjen och låta dem ha en liten semester medan jag sitter av en konferens. Nu gick det inte att få ihop den här gången men vi insåg att det hade underlättat om man haft ett färdigt pass om man vill göra nåt sådant. Jag och sonen begav oss till passexpedition efter att ha ordnat med vittnesintygad blankett undertecknad av ”båda vårdnadshavarna”.
Passexpeditionen för Centrala Stockholm ligger på Kungsholmen och betjänar 100 000-tals stockholmare med pass-, och Idhandlingar. Väl där gav en snabb blick på könummerpresentatören beskedet att man just då betjänade nr 25, Jag tryckte fram en kölapp och fick ut nr 70. Eftersom sonen höll på att få ett utbrott lämnade vi lokalen och gav oss ut på en promenad i kvarteren runt expeditionen. Efter att ha gått runt på Kungsholmen och fönstershoppat, kollat på grävmaskiner och lastbilar och använt vår egna medhavda grävmaskin till att gräva i den närbelägna parken hade det förflutit en timme. På passexpeditionen hade dom betat av 24 nummer. Det var bara att konstatera att det inte skulle bli nåt pass idag eftersom vi inte skulle kunna vänta de två timmar ytterligare som jag kunde räkna ut att det skulle ta innan det skulle bli vår tur.
Jag vet att det förmodligen är Al Quaida:s fel att vi har de passregler vi har men jag undrar ändå varför det inte ska gå att kunna få ett pass på ett smidigare sätt. Kungsholmens passexpedition kan tydligen ta emot och fotografera 60 ansökningar per timme. När jag tittade in var minst fyra av luckorna öppna. Söker man information om hur man ansöker om pass i Stockholm framgår det att man förbehåller sig rätten att utan föregående varning stänga kösystemet pga arbetsmiljöskäl när köerna blir för långa.
Låt se… när det är för många som vill ha ett nytt pass så stänger vi. Så får ni komma en annan dag. När jag stod där idag och insåg att vi skulle få vända hem med oförättat ärende kändes det bara så fel. Om det nu är ett problem att stockholmarna ansöker om så många pass att det blivit ett arbetsmiljöbekymmer för personalen som tar emot ansökningarna borde lösningen var enkel.  För tydlighetens skull menar jag INTE att lösningen är att stänga, utan att tvärtom öppna fler passexpeditioner med fler tjänstemän  som tar emot ansökningarna.
Jag vet att polisen har besparingskrav som alla myndigheter och att det finns begränsade medel för att inrätta passexpeditioner i landet. I dag råkade jag vara ledig av andra skäl men alla de som var där enbart för att ordna ett pass kostade samhället minst två, förmodligen fler timmar av dagdriveri i väntan på att det skulle bli deras tur.
I sviterna av all jakt på kostnadeseffektivitet känner jag nu att det tamejfan är hög tid att inrätta en ministerpost som ”nationalekonomiminister” med direkt makt att ingripa mot och avbryta all idioti som ekonomer på enskilda departement och myndigheter sitter och hittar på i jakten på inbillad kostnadseffektivitet som i själva verket med få undantag innebär en samhällsfördyring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar