torsdag 19 maj 2011

Låtlistan dag 21 – en låt du lyssnar på när du är lycklig

Vånda – att ta fram bara en låt för lycka…
Lycka kan ju se så olika ut, till exempel kan den vara stillsam eller hysterisk.
För att hitta två låtar som jag skulle kunna säga är lycklighetslåtar men från de olika kategorierna ovan skulle jag vilja dra fram dessa två i grunden olika alster i ljuset.
Med en knäpphet som i mina ögon går utanför ordinarie skalor och till den hörande originalitet har jag uppskattat den här som en ”måbra” eller ”lycklighetslåt”. Dessutom är Björk en av få världsartister som jag sett i verkliga livetom än bara ett kort ögonblick när vi möttes i en tunnel på en t-banestation i Londons tunnelbana nån gång på det tidiga 90-talet just innan hon slog igenom och ännu mest bara var känd för att ha varit sångerska i det Isländska bandet Sugarcubes.

Björk - Oh, so Quiet.


För kontrasten och för att få ta med en lite oväntad(?) partylåt vill jag slå ett slag (hohoho) för Andrew W K och hans Party Hard som ju är en lycklighetslåt mer av det röjiga party-slaget som passar (eller passade för några år sedan?) på en förfest när stämningen är på topp. Ni kanske känner igen den -  den där euforiska stämningen som infinner sig när partyt är så där precis lagom berusat, när alla är lyckliga och fortfarande tror att de kommer att komma in på det där hippa stället som de ska till. Minuterna innan några i sällskapet har kommit bort på vägen för att de blev fylleosams med chaffisen i den andra taxin och sedan inte kunde enas om vilket som var bäst; att skaffa en ny taxi, gå till den närmre kvarterskrogen eller bara gå hem i rent missmod… Men just innan taxin kommer – då passar den här:


Välj vilken ni vill ha och – Håll till godo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar