måndag 30 maj 2011

Livet på landet.

Efter valborg, sjukdom och annat som lagt beslag på tiden i det som kallas vardag är det dags att ta tag i blogglivet igen.


Vår version av lantliv. Innan gräset ansats...
I familjen har vi varit sjuka i snart två veckor. Sonen och hans mamma mest, själv har jag klarat mig med lite nästäppa och kli i halsen medan mor och son varit knallförkylda med feber, rinnande näsor och hosta. Därför fick jag åka ensam till stugan förra helgen för att titta till, klippa gräs och starta upp mulltoan och börja göra allt det där andra som ska göras innan man kan vara där ”på riktigt”. 
Mitt i slåttern.
Förra sommarens tio veckors vistelse på landet när sambon var mammaledig och jag hade långsemester kan vi tyvärr inte upprepa. Att vi under dessa ”lediga” veckor jobbade intensivt med att måla om hela huset (tre gånger), grävde om och stensatte rabatter och gjorde tusen andra småjobb som glöms bort genast de är avklarade kan vi tala tyst om. Sommarens stora projekt som väntar är utrensning av gamla möbler och slipning av trägolv innan det blir sommarinflyttning. Därefter fortsatt målning.  

Ett av sommarens projekt, måla uthus.
Vi får nöja oss med helgbesök och en mer vanlig fyra-veckor semesterperiod i år. På väg in i stugområdet passerade jag en av grannstugorna som råkade ut för en eldsvåda i valborgshelgen.

Grannens f.d sommarhus...
Synen får mig onekligen att fundera över om vi gjort allt vi kunnat för att själva undvika en brand och om vår försäkring är tecknad på rätt sätt. Det blir till att skaffa brandsläckare som komplement till brandvarnarna och ringa ett samtal till försäkringsbolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar