måndag 16 maj 2011

Låtlistan dag 19 – en låt från din favoritplatta

Det blir åter en lång och pratig introduktion till ” en låt från min favoritplatta”.
När 80-talet var som allra mest kom det en skiva som många av oss ”gamlingar” fortfarande minns och pratar om med nåt drömskt i blicken. Många pratar om den främst därför att det blev bara den. Jakob Hellman gjorde en, säger en, skiva ”…och stora havet”, som hyllades och blev fantastiskt populär. Sedan drog han sig tillbaka. Vi var många som väntade på uppföljaren. Efter några år väntade vi inte längre på uppföljaren men åtminstone en ny skiva. Som aldrig kom. Många väntar fortfarande. Skälen till att dra sig tillbaka må vara oklara men jag tycker det ligger nåt stort i att göra en av svensk musiks bästa skivor någonsin och sedan tycka att det kan räcka så…

Så till utvikningen i ämnet;
Jakob Hellman gjorde sin värnplikt på A4 i Östersund som väderradarman några år innan jag började jobba där och min kollega som hade varit hans befäl berättade när vi pratade om musik vid nåt tillfälle att; ”..jo han Hellman brukade sitta och plinka på sin gitarr ganska mycket .
Några år senare, 1995 närmare bestämt, genomfördes det flera stora repetionsövningar runt om i landet. Själv var jag tillsammans med I21 från Sollefteå och pulsade runt i meterdjup snö kring den numera nedlagda flygbasen Kubbe i Västernorrland. Min kompis däremot åkte med sitt inkallade kompani söderut till I13 i Falun för att delta i en övning som döpts till Dalpilen. Under övningen skulle hans kompanitekniker, en ung kollega från regementet, och en av de bara tre yrkesbefälen på förbandet, tvingas fira sin 25-årsdag i skogen i södra Dalarna nånstans. Kompisen kallade till sig kompaniets kockar, som alla var yrkeskockar på bättre restauranger i sin civila gärning och frågade vad de kunde fixa för födelsedagsmiddag åt den unge löjtnanten. Kokgruppen lovade att fixa och ställde sig därefter att komponera och laga en trerätters till ca 200 man som avslutades med tårta bakad på arméns kokbil och som intogs i läskiga skogen nånstans där Sverige slutar och Norrland påstås börja. Dessutom hade kollegan tillkallat en man ur väderradargruppen som dragit med sin gitarr och frågat om inte han kunde spela några låtar. 
Så kom det sig att min kompis ordnade ett 25-årsparty för en ung kollega där 200 repgubbar käkade en trerätters middag tillagad av mästerkockar och där Jakob Hellman rev av några låtar innan man fortsatte att öva sig ner mot Arlanda där övningen skulle avslutas. Den tillställningen, mina vänner, hade jag velat vara med på!
Men vi får nöja oss med Youtubes version – håll  till godo!

1 kommentar:

  1. Ny låt med Jakob Hellman hittar du från och med idag på http://www.stockholmboatsessions.se

    SvaraRadera