måndag 22 augusti 2011

Back to work...

Idag tog det slut. No more pappaledig.
När ledigheten började bestämde jag mig för att försöka blogga om hur det var att vara en gammal farbror med en liten son och jag hade egentligen tänkt lägga av när jag gick tillbaka till jobbet. Men bland annat den förtörnade musiklistan som skulle vara så lätt avklarad när den inleddes i våras har inte kommit fram till dag 31. Istället var det musiklistan som lite grann tog udden av bloggandet när den blev ett bloggtvång samtidigt som vårsolen började värma och verkligheten med stugliv och andra "IRL-aktiviteter" trängde sig på. Därför stretar jag väl på ett kort tag till eftersom man ska avsluta det man påbörjat

Jag värmer upp lite med den sedelärande berättelsen om när jag idag gick tillbaka till jobbet och gjorde en första arbetsdag på sex månader. Det var som förväntat. På mitt rum såg det ut precis som jag lämnat det och verksamheten hade fortgått utan att jag var där. Själv var jag inte orolig men det fanns kollegor som undrade hur det skulle bli när jag skulle vara borta så länge. Dessutom gick flera andra kollegor till nya arbeten samtidigt som jag gick på pappaledigheten så farhågorna var nog befogade. Men som sagt – världen slutade inte snurra och saker blev gjorda även när jag var borta.

Dessutom var det som förväntat – datorn på mitt skrivbord var död. Ett besök hos vår IT-avdelning bekräftade detta.
Den är död” sa ynglingen bakom helpdeskdisken.

Jasså!?” sa jag och försökte se lite förvånad ut.

Vi hade strömavbrott förra veckan och en del utrustning tålde inte strömspikarna som blev” berättade han.
Jag blev lovad en ny dator till i morgon och fick låna en tillsvidare. När jag skulle logga in krävdes det hjälp över telefon för att kolla min förväntat överfyllda epostkorg men jag blev förvånad. Det nyaste mejlet jag hittade var daterat tre veckor efter att jag gått på min ledighet.

Dina mejl har skickas till din internetmejl” förklarade dagens andra IT-supportör.
Men varför finns det inga kopior i min vanliga mejl” frågade jag.

Dom kommer aldrig till din vanliga mejl när du har vidarebefordran till din internetmejl…
Eftersom jag fått ungefär 40 mejl till min internetadress under min 25 veckor långa ledighet, vilket är ungefär vad jag får under en vanlig vecka, protesterade jag.

Det kan inte stämma” sa jag, ”jag har fått ungefär 40 mejl sedan i mars, det finns inte en chans att det är all min epost”.
Jorå” förkunnade IT-supporten trosvisst och därmed var samtalet slut kände jag.

Ett nytt samtal till en tredje medarbetare på sammaIT- support senare på eftermiddagen där jag bad om nån slags historik och frågade om det går att återskapa raderade mejl gav inte några förhoppningar om hjälp men han lovade att kolla och återkomma.
Som avslutning gjorde jag det tråkiga och loggade in i vårt nya och inte särskilt fantastiska tidredovisningsprogram där jag möttes av den trösterika upplysningen att programmet inte fungerade och att alla gjorda ändringar inte sparats - "kontakta en systemadministratör" stod det. Med tanke på att den 25.e i månaden närmar sig borde jag kanske gjort det men det gjorde jag inte. Istället gick jag hem.

Så var det första dag efter att jag varit pappaledig. Jag längtade tillbaka till lastbilar och lunchpromenader.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är föräldraledig/har varit .

    Du kan ha rätt till en försäkring som ökar pensionsinbetalningen under föräldraledigheten om du är privatanställd arbetare på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

    Här kan du läsa mer om vår föräldraförsäkring: www.afaforsakring.se/foraldraforsakring

    Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.

    Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
    www.afaforsakring.se/uppsokande_kundtjanst

    Vänliga hälsningar
    Gary
    AFA Försäkring

    SvaraRadera