onsdag 1 juni 2011

Trendspaning IV - Cykeldårar

Vi blir allt duktigare på att använda cykeln i huvudstaden skriver dom i tidningarna. Vi är dessutom tydligen duktigast i landet på att använda oss av cykelhjälm.  När jag flyttade hit för sju år sedan kändes det som om jag var ensam om att tycka att cykel var ett bra sätt att förflytta sig på i Stockholm för när jag kastade mig iväg tittade folk storögt efter mig (kanhända för att det är mer vanligt med cyklister på Söder än på Östermalm).
Sedan dess har staden gjort ett halvhjärtat försök att underlätta för cykeltrafiken. Bland annat med den fantastiskt korkade idén att ha ett cykelfält mellan bilkörfälten på några av de tyngst trafikerade vägarna i centrala stan. Efter att ha nyttjat dessa säregna cykelvägar kan jag säga att det är, om inte det dummaste så i alla fall, det farligaste jag gjort på en cykel.  Missförstå mig nu inte, personligen tycker jag att det är bra att folk cyklar och staden borde göra avsevärt mer för att underlätta för cykeltrafik.
Men nu, med det ökande cykelanvändandet, så finns de plötsligt överallt och lite varstans. En ny typ av idiot. En helt ny slags ”ståkkolmsjävel”. Av någon anledning är det tydligen helt i sin ordning att släpa med sin hoj in på affären. Om det var high-tech mountainbikes med ultra-ultra lätt ram i magnesium, bromskivor av titan och bromsbelägg av kevlar och med den där smala modellen av sadel som smärtsamt skär in i röven. Kort sagt en cykel för sisådär 100- 150tusen, då kunde jag förstå att man inte vill släppa den med blicken. Men nej, det är gamla rostiga Cresenter och stora Skeppshultare som ska asas med. Dagens observation av en vettvilling med en gammal DBS med påhängd cykelkärra inne på Fältöverstens köpcenter var för mig en helt ny nivå av cykeldåre.
Baserat på hur gemene man reagerar på barnvagnar kan jag förutse att vi kommer drabbas av en formidabel våg av ”walk-by-shootings” i en nära framtid när sinnet rinner över på stockholms butiksägare och vanliga kunder.
Cykla gärna men snälla – lämna för faaan cykeln utanför affären!

2 kommentarer:

  1. Har du tagit paus i bloggandet? Saknar både inlägg och kommentarer :)

    SvaraRadera
  2. det riktiga livet har kommit emellan med resor till landet, fästingplockning, rymmarkatter och en pågående golvrenovering (visserligen utförd av en golvfirma men vi har först tömt hela stugan och nu börjat bära in alla de saker som vi inte dragit till tippen) Dessutom tog den oavslutade låtlistan lite musten ur bloggandet men nu ska det bli igen...

    SvaraRadera